Jag är en samlare

Fick en sådan där vardagsutmaning på Instagram i helgen. Ville visa vardagsbilder med broderitema. Eftersom mina olika projekt (jag sparar knappar och gamla ylletröjor som jag tänker att jag ska tova ihop och ha till yllebroderier, tyg som kan vara fint att ha och fina garner och lite annat som jag tänker att jag behöver) tar en hel del plats både i hemmet och i min hjärna var det ganska naturligt att välja en sådan bild och det blev dessa bebislakan som min farmor broderat.

Jag har ganska många broderier som min mamma gjort (men procentuellt av hennes produktion är det ändå få) och några som min mormor gjort (och ett som hon påbörjat och som jag ska göra färdigt någon gång). Dessutom har jag fått bonader och annat av vänner. Men det här är det enda broderi jag sett som min farmor sytt. Jag såg henne aldrig sy. Det syns ju att dessa stygn kostat ansträngning utan att motsvaras i resultatet. Dessa bebislakan sydde hon till min pappa 1946. I maj 1945, fredsåret, hade hon gift sig med min farfar. I september föddes han som blev min pappa. Ett av efterkrigstidens alla barn. Döpt till Tommy.

1946 blev min farmor 20 år. Då var hon maka och mor, bondmora på en gård på den västerbottniska landsbygden. Då visste hon inte att hon två år senare skulle vara trebarnsmor. Hur världen och Sverige skulle förändras under de kommande decennierna,hur Sverige skulle gå från en agrar utpost i norra Europa till ett urbant välfärdssamhälle ägnade hon knappast en tanke då. Knappast tänkte hon heller på hur hennes eget liv i takt med samhällsförändringen skulle förändras. Men hur det kändes när det första barnbidraget betalades ut berättade hon ibland.

Det är sådant jag tänker på när jag botaniserar i mina gömmor. Och det faktum att jag inte sytt någonting till min egen pojke är ju också värt att ägna en tanke.

20140401-145057.jpg

One thought on “Jag är en samlare

  1. Ping: Det broderade kvinnoarvet | broderamera

Kommentera

