Broderade julkort – jag gjorde ett fynd


Ja, det är mycket jul här just nu. Och i veckan snöade det lite på Åreskutan. Och mer jul blir det i det här inlägget. Jag tittade bland lite gamla grejer och då hittade jag dessa alster. Det var just kring millenieskiftet som jag skickade julkort broderade i korsstygn. Jag klippte ut bitarna och monterade dem i små ramar på julkorten. Och i år ser det ut som jag åtminstone kan skicka tre broderade julkort tack vare gårdagens fynd. Minns mycket väl hur jag broderade dessa i mitt studentrum i Hammarbyhöjden. Mönstren urrivna ur min mormors eller farmors veckotidningar låg också i påsen, det var innan smartphones och Pinterest. 

Blir du sugen på att brodera julkort så har jag under åren skrivit ett antal blogginlägg med länkar till olika gratismönster som passar som julkortsbroderier. 

Till exempel det här med länkar till enkla broderier i såväl korsstygn som andra stygn Gratismönster att brodera på julkort

Eller i det här inlägget från 2014 Brodera julkort. Här finns också tips och mönster för den som vill brodera på papper. 

Fler korsstygnsmönster hittar ni i det här inlägget Söta, snabba julbroderier.

Att börja nu är att börja i alldeles perfekt tid för oss slowbrodöser och för alla andra som vill slippa hetssy. 

3 thoughts on “Broderade julkort – jag gjorde ett fynd

  1. Ping: Broderade julkort och ömse material | broderamera

Kommentera

