Månadens måste: brodera en julkrubba

Skrev redan i november om att jag är lite svag för julkrubbor. Och i år blir decembers månadens måste att brodera just en julkrubba. Finaste adventsmotivet, ju. Ni hittar mönstret här och något broderimönster är det ju egentligen inte utan en utskrift för färgläggning. Jag har skrivit det förr (och gör det tydligen igen) att behöver man mönster för ickeräknade broderier – det vill säga är man inget korsstygnsfreak kan dessa olika färgläggningssidor vara en guldgruva. Skriv ut (i den storlek du vill ha det) överför till tyg och brodera för glatta livet!

Just det här mönstret skulle jag sy i stjälkstygn och efterstygn.

Och här är ett till mönster som går alldeles utmärkt att sy (trots att det egentligen inte är något broderimönster) ni hittar alla julkrubbepersonerna här. Ett otroligt leende Jesusbarnet måste jag tillstå, de barn jag känner har inte dragit av sådana där leenden när de varit tolv dagar, men så känner jag ju inte så många Jesusbarnt heller …

Här är några broderimönster som egentligen hör hemma i färgläggningsvärlden som jag tipsat om tidigare:
Dream, create, inspire

Brodera blommor

Jag hoppas att ni har en fin december!

Kommentera

