Ordning är kreativitetens moder

Ja, för mig är det i viss grad så. Om det är för loppigt, kan jag inte ens börja. Med åren har jag till all lycka blivit bättre på att hålla ordning.och bättre på att plocka undan.  

Jag har inget system. Utan det är lilla lådan, stora slafslådan och alla de andra lådorna. 

Lilla lådan.

Lilla lådan står i vardagsrummet / köket så jag kan ta mig fem minuter av sömnad när fyraåringen leker eller en stund på kvällen. Den är alltså pågående. Det ligger väl två, tre små projekt där. Men jag syr oftast på ett i taget. Dock är jag ofta pigg på att rita upp mönster under tiden jag syr på något. Där finns också trasselpåsen (känd från såväl Twitter som Instagram). Några tuschpennor för att rita upp mönster (ska göra ett inlägg om det) finns också där och ett papper för anteckningar. 

Mittemellanlådan aka slafslådan.

I stora slafslådan finns ömse (jag älskar det ordet) lite försök som jag inte blev så pepp på, en knapp meter halvdant halvlinne som dock blev bättre efter tvätt, några mönster på papper och lite sån’t. 

I alla de andra lådorna råder god (men inte minutiös) ordning. Här finns tyger hyfsat ihopvikta, broderigarn och så vidare packat i fryspåsar med dubbel snabbstängning. Ylle för sig och bomull för sig. Tre totalt. Och så finns det en eller två lådor med garn för stickning. Nu har jag inte stickat på ett par år. Men lär väl göra det igen, kanske …

Stora lådorna.

Ja, så har jag det. Absolut inte särskilt ordningsamt, men tillräckligt för att det ska finnas utrymme för att göra saker istället för att bara flytta dem runtrunt. 

Jag ser på instagram och i andra sociala medier prydliga kartongbitar med broderigarn packat i genomskinliga sorteringsaskar. Men det är inget för mig, jag är nog mer ”nukörvitypen”. 

För den som vill ha rejäl ordning på sina broderigarner, finns ett inlägg (länksamling) om just det hos Craft gossip – Get your floss organized.

Eller här om du vill göra ett litet lättillgängligt broderikit (som är stiligare än lilla lådan). Det finns en pdf med beskrivning att ladda ned. 

Och en syväska var ju faktiskt månadens måste en gång. 

Alla sätt är bra utom dom dåliga, eller hur man brukar säga …

One thought on “Ordning är kreativitetens moder

  1. Ping: Flygplats- och flygplansbroderier | broderamera

Kommentera

